Vi legger igjen spor!


Den 21. november hadde vi besøk at Jan Harald Alnes fra Bmerk. Digital markedsføring stod på programmet, og du all verden hva disse annonsørene vet om oss.

Det er nesten litt skremmende hva disse annonsørene vet om oss, og det er vi selv som har gjort det mulig. Vi liker og vi deler, og mange av oss handler også på nettet. Alt blir fanget opp.

48% av jordens befolkning er på sosiale medier og kommunikasjonen går på kryss og tvers av alle landegrenser. Bare i Norge er 84 % av befolkningen pålogget Facebook hver eneste dag. Dette er den mest aktive kanalen vi har. Og de vet alt om oss ….

De vet hvor gammel du er, hvem vennene dine er, hvor du bor, hvem du bor sammen med, din sivile status, hvor du jobber, hvor du har reist, hvilke interesser du har og hvem du er enig eller uenig med. Og dette blir loggført.

- I realiteten er det umulig å fly under radaren, sa Jan Harald. - Det måtte i så fall være å bosette seg i Skjonghelleren og bli der.

At annonsørene vet såpass mye om oss, er jo bra for dem. For er det noe annonsørene misliker, så er det å bruke penger unødig. Mer data = større treffsikkerhet, noe som gir mindre risiko. Faktum er at annonsørene søker etter de kanalene med størst nedslagsfelt.

Når det gjelder markedsteorien, så har ikke denne endret seg. Men; det har blitt flere kanaler å annonsere i. Den tradisjonelle annonseringen innebærer at annonsørene må betale. Når det gjelder digital annonsering, så innebærer også dette noe betaling. Men disse postene spres også i stor grad ved at folk liker dem, deler og kommenterer.

Markedsføring handler fremdeles om budskap og plassering i forhold til den gruppen du ønsker å nå. Men muligheten for å annonsere mer effektivt og nå flere som kan være interesserte i akkurat det produktet du ønsker å selge, er større nå. Dette på grunn av de opplysningene vi selv legger igjen i sosiale medier ved vårt eget engasjement og aktivitet.  

Så det handle rom oss; brukerne og forbrukerne. Det er vi som gjør kanalene interessante. Sosiale kanaler er «gratis» for oss å bruke. Hvorfor? Jo, selvsagt fordi de kan ta betalt for annonsering.

Lar vi oss påvirke – lar vi oss lure? Det kommer vel an på hvor kritiske vi selv er til de budskapene vi kommer over i vår digitale vandring. Men husk: redaktørplakaten og vær-varsom-plakaten finnes ikke i sosiale medier. Der er hver enkelt sin egen redaktør.

- Dette stiller betydelig større krav til oss som mottakere. Statistikken viser at de yngre er adskillig flinkere og mer kritiske enn de eldre. Bare husk på dette; når noe høres for godt ut til å være sant, så er det som oftest det! Så bli mer kritisk, oppfordret Jan Harald ved avslutningen av foredraget sitt.

Tusen takk for en meget interessant kveld – og et svært nyttig foredrag! Det var nok mange av oss som fikk en tankevekker og som trolig vil være mer observante framover.


Som takk for foredraget fikk Jan Harald overført kr 300 i sitt navn til End Polio Now.



 
Sparebanken Møre på besøk

31. mai 2025

Sparebanken Møre på besøk

22. mai hadde vi besøk av Oline Nordstrand og Lars Erik Ramstad frå Sparebanken Møre si avdeling på Valderøya.

Stein Lauritsen: Skogsturar utan klokke

31. mai 2025

Stein Lauritsen: Skogsturar utan klokke

15. mai besøkte Stein Lauritsen Giske Rotaryklubb og presenterte si fotobok "Skogsturer uten klokke"

Oppstart naturmøteplass

31. mai 2025

Oppstart naturmøteplass

Tysdag 13. mai starta Sunnmøre Friluftsråd sesongen med Naturmøteplass i gapahuken i Sandvika på Roald

Ryddedugnad på Vigra omsorgssenter

13. mai 2025

Ryddedugnad på Vigra omsorgssenter

Saman med entusiastiske og gode hjelparar gjennomførte Giske Rotaryklubb ein diger dugnadsinnsats ved Vigra omsorgssenter laurdag 10. mai.

Strandrydding i Sandvika

12. mai 2025

Strandrydding i Sandvika

8. mai starta Giske Rotaryklubb strandrydding i Sandvika på Roald.

Ope møte om psykisk helse

12. mai 2025

Ope møte om psykisk helse

24. april inviterte Giske Rotary til ope møte om psykisk helse og beredskap. Bakgrunnen var tilrådinga frå styresmakktene om den enkelte sitt ansvar for eigenberedskap og korleis dette verkar inn på oss.

Stor stemning med bål i Sandvika

21. januar 2025

Stor stemning med bål i Sandvika

Stemninga var høg då Rotary i samarbeid med Sunnmøre Friluftsråd inviterte til bålbrenning ved gapahuken i Sandvika. Arrangementet var del av ei landsomfattande markering av starten på friluftsåret 2025, og samla mange glade turfolk.

"Vinden måtte eg venne meg til då eg kom til Vigra!

17. januar 2025

"Vinden måtte eg venne meg til då eg kom til Vigra!

Rolf Stenehjem er vårt nyaste medlem. Han arbeider på spolebasen til Subsea 7 på Vigra, og pendlar frå heimstaden sin i Hafslo i Sogndal kvar veke

Hele Norge båler -  laurdag 18. januar 2025

15. januar 2025

Hele Norge båler - laurdag 18. januar 2025

Laurdag 18. januar markerer vi starten på Friluftslivets år med at heile Norge samlast rundt eit bål. I samarbeid med Friluftsrådet tenner Giske Rotary bål i gapahuken i Sandvika på Roald, 18. januar klokka 13-15

Informasjon om Sunnmøre Parkinsonforening

31. oktober 2024

Informasjon om Sunnmøre Parkinsonforening

På medlemsmøtet 31. oktober 2024 orienterte Geir Sund, leiar av Sunnmøre parkinsonforening, om sjukdommen og om arbeidet i foreninga.

Presidenten

Britt Valderhaug Tyrholm er president i Giske Rotaryklubb i 2024-2025


Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Mjølner samfunnshus
Adresse: Molnesvegen 59
Postnummer: 6040
Sted: Vigra
Land: NO
Møtedag: Torsdag
Møtetid: 20:00
Møtespråk: no


Klubbens møter denne måneden

Innkommende president sin kveld

2025-06-05 20:00 - 21:00

Naturmøteplass

2025-06-10 12:00 - 13:30

Naturmøteplass

2025-06-17 12:00 - 13:30

Naturmøteplass

2025-06-24 12:00 - 13:30

Sommerferie

2025-06-26 20:00 - 21:00

Møtearkiv fra
før August 2022



rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

Loading RSS...

District - Rotary RSS

Loading RSS...