Sverre fortel om hummaren

I Rotary har vi ofte foredrag av fagfolk som gir oss ny kunnskap og ny innsikt. Torsdag 19. mars var slett ikkje noko unntak. Mange hadde bena seg for å høyre meir om hummaren.

Sverre Ola Roald er både fagmann og entusiast - han har arbeidd i Fiskeridirektoratet, og han fiskar hummar og forar dei i hummarkasse. Sjølv om mange av medlemmene i klubben har mykje erfaring med hummarfiske, var det ikkje mange som visste at "havets kardinal" var så fascinerande. Sverre fortalde om hummaren sin anatomi og levemåte - det vi kjenner til om denne skapningen , om at det er funne fossil av hummar frå kritt-tida, 140-145 millionar år sidan, lenge før dinosaurane vart utrydda, om storfiske og overfiske med katastrofal nedgang i bestanden langs alle kystar.

Men han kunne også fortelje om ei suksesshistorie med streng regulering og freding av småhummar og hummar med utrogn som no ser ut til å gi gode resultat og som gjer at bestanden no er i ferd med å ta seg opp att.

Takk for eit interessant foredrag, Sverre!



 
Endelig møtes vi igjen!

20. mai 2021

Endelig møtes vi igjen!

På klubbmøtet den 20. mai møttes vi i hagen hos Gunnar og Kari. Så kjekt at vi også fikk besøk av lederen i Giske Golfklubb, Egil Valderhaug!

Vi savner å møtes!

22. april 2021

Vi savner å møtes!

På møtene våre den 15. og 22. april var det den uformelle praten som var det viktigste. Vi har ikke hatt fysiske møter på lenge, og nå var det på tide med en god prat mellom venner.

De gikk i kjelleren …

8. april 2021

De gikk i kjelleren …

I klubbmøtet den 8. april fikk vi være med Kari og Gunnar når de «gikk i kjelleren» den 5. januar 2019. De kom ikke opp igjen før vel 11 måneder senere, den 18. desember.

Helseplattformen på dagsorden

25. mars 2021

Helseplattformen på dagsorden

På vårt digitale klubbmøte denne torsdag hadde vi besøk av Therese Furuseth Hoel som holdt et foredrag med tema: Hva er Helseplattformen og hva vil det bety for oss?

Det utadvendte sykehus

18. mars 2021

Det utadvendte sykehus

På ukas klubbmøte fortalte Unni Irene Arnestad som er kvalitetsrådgiver i Helsetjenesteutvikling i Møre og Romsdal, om prosjektet «Det utadvendte sykehus – HMR nær».

Tusen takk til Kjetil!

11. mars 2021

Tusen takk til Kjetil!

Torsdag 11. mars var det Kjetil Dalheim fra Raufoss Rotaryklubb som holdt et innlegg for oss på ukens digitale møte. Klubben hans har hatt flere prosjekter i Afrika, og planlegger nå et nytt Global Grant-prosjekt.

For en fantastisk reise!

4. mars 2021

For en fantastisk reise!

På klubbmøtet den 4. mars tok Britt og Per Otto oss med på tur med den Trans-Sibirske jernbanen til Kina. Utrolig kjekt å få være med på reisen de gjennomførte sammen med et vennepar i 2017.

Magiske Marokko

18. februar 2021

Magiske Marokko

- «Magiske Marokko» var tittelen på reisen som jeg var med på i slutten av februar 2020, fortalte klubbmedlem Halvard under kveldens møte i Giske Rotaryklubb.

Kanskje vi skal gjøre noe sammen?

11. februar 2021

Kanskje vi skal gjøre noe sammen?

På kveldens digitale møte var det Rotary og The Rotary Foundation (TRF) som var på dagsorden. Rett interessant, var det!

Nå er vi i gang igjen!

4. februar 2021

Nå er vi i gang igjen!

Vi var ikke så mange på dette første klubbmøtet etter at Norge ble stengt ned i januar. Men du å du så kjekt det var å møtes igjen. Nå setter vi stø kurs via digitale møter til vi atter en gang kan treffe hverandre i klubblokalene våre.